Menu Close

"Innovaties die er echt toe doen"

Met haar nieuwe huisstijl, viert Nanda Nijstad Uitvaartzorg een bijzondere mijlpaal: 10 jaar actief als uitvaartverzorger in Noord-Holland! Met passie vertelt Nanda over hoe zij vanuit een interessante baan bij ABN Amro deze stap heeft gemaakt; hoe ze elke dag geniet van haar werk en hoe NabestaandenLoket bijdraagt aan het gezamenlijke doel: Mensen ontzorgen.

Toen de telefoon 10 jaar geleden ging, werd haar nieuwe carrière werkelijkheid.

Het begon te kriebelen toen Nanda 20 jaar geleden zelf van dichtbij meemaakte wat een uitvaart inhield en hoe het vak als uitvaartverzorger vooral niet moet. “Toentertijd wist ik nog helemaal niets. Ik werkte bij ABN Amro en had een ontzettend leuke baan. We dachten voorbereid te zijn op wat er ging komen bij de uitvaart, omdat het niet onverwacht was. Toch liep alles anders dan we hadden gedacht”. Nanda regelde uiteindelijk veel zaken zelf, samen met haar broer en man, en raakte daardoor geïnteresseerd in het vak. Twee opleidingen verder, bleek de stap vanuit ABN Amro naar ondernemerschap groot, met alles wat er bij komt kijken. Totdat in het jaar 2000 de telefoon ging met de vraag of ze een uitvaart wilde begeleiden. Te laat om terug te krabbelen!

 

Van freelancer naar Nanda Nijstad Uitvaartzorg.

Na een aantal jaar freelancen, richtte Nanda in 2014 haar eigen onderneming op, met haar man als haar grootste stimulator en fan. “Eigen ondernemerschap ambieerde ik in het begin niet, maar daardoor ben ik des te blijer dat ik de stap heb gemaakt én dat het gelukt is.” Elk jaar lopen het aantal uitvaarten op. De meeste families komen via-via bij Nanda Nijstad Uitvaartzorg terecht. “Ik vind het nog altijd heel bijzonder dat je het vertrouwen krijgt om mensen te helpen”. Inmiddels heeft Nanda zélf een team van freelancers paraat staan.

Nanda Nijstad

Ik vind het nog altijd heel bijzonder dat je het vertrouwen krijgt om mensen te helpen”

In de week voor de uitvaart komt Nanda steeds een stapje dichterbij de familie te staan.

‘Persoonlijk en betrokken’, dat zijn woorden waar Nanda zich bij thuis voelt. Ze is dan ook aangesloten bij het keurmerk Persoonlijke Uitvaart. Stralend vertelt ze dat haar passie ligt bij de week voor de uitvaart. “Op een heel verdrietig moment kom je binnen en je wordt heel snel deelgenoot van de familie. Met als eindresultaat dat je mensen tevreden maakt met een mooi afscheid en dat ze een goede start maken met het moeten wennen aan het leven zonder degene die ze nu moeten missen.

Voor Nanda is elke uitvaart bijzonder en van alle uitvaarten weet ze nog iets te vertellen. Bij families stimuleert Nanda het om zelf dingen op te pakken. Of het nou gaat om het maken van een fotopresentatie of het helpen bij de verzorging van hun dierbare. Tevens heeft Nanda naast haar opleiding tot uitvaartondernemer en opleiding tot ritueel begeleider een sterke basis om een mooi afscheid te creëren. “Het is het mooiste vak dat er is”.

Nanda Nijstad Uitvaartzorg

We hebben nu het huis leeg en we moeten van alles regelen, maar we hebben nog niets gedaan. Hoe gaat dat eigenlijk?”

Voor de zaken na de uitvaart werkt Nanda samen met het NabestaandenLoket.

Nanda gaat na de uitvaart graag bij de families langs om te bespreken hoe het gaat en waar ze bij kan helpen. Zo sprak ze iemand waar ze drie maanden geleden de uitvaart van verzorgd heeft: “We hebben nu het huis leeg en we moeten van alles regelen, maar we hebben nog niets gedaan. Hoe gaat dat eigenlijk?”

Nanda werkt samen met het NabestaandenLoket om families bij die administratieve zaken na de uitvaart te ondersteunen. Al in het begin bespreekt Nanda dit met de families. Als ze in het nazorg gesprek merkt dat ze niet weten wat ze moeten doen, biedt ze het nog een keer aan. “Soms zie je dat niet alles landt dat je voorafgaand aan de uitvaart met de mensen doorspreekt. Ik heb aangeboden om alsnog een account aan te maken en daar was deze meneer ontzettend blij mee.”

De groei en het succes van Nanda Nijstad Uitvaartzorg is grotendeels te verklaren doordat Nanda goed weet waar haar kracht ligt en op de andere vlakken nauw samenwerkt met partners. “Als ondernemer moet je de dingen uit handen geven die anderen beter kunnen. Als ik bijvoorbeeld een kaart wil laten vormgeven, dan ga ik naar een drukkerij. Ik ben geen vormgever. Hetzelfde geldt voor administratieve zaken. Als ik me daar ook nog in moet verdiepen, moet ik meer mensen aannemen om de dingen te doen die ik juist graag zelf doe.”

Als ondernemer moet je de dingen uit handen geven die anderen beter kunnen, zodat je je kunt richten op wat je graag zelf doet.

NabestaandenLoket is écht een aanvulling voor de periode na de uitvaart.

Nanda werkt sinds januari 2020 met NabestaandenLoket samen. “Als ik kijk naar de reacties die ik terugkrijg, vinden mensen het écht een aangename hulp. En ik hoef me er geen zorgen over te maken.” Tijdens het eerste gesprek met de familie geeft Nanda aan dat ze via NabestaandenLoket eenvoudig naar alle instanties het verzoek kunnen sturen om de lopende zaken af te handelen, zoals de krant, goede doelen, banken, loterijen, social media etc. Tevens geeft ze aan dat ze alle vragen terecht kunnen bij de klantenservice. “Ik vind dat jullie een erg mooi product hebben bedacht. Vooral als het de laatste ouder is of als alles op naam staat van de overleden partner, dan is deze dienstverlening een uitkomst. Daarom geef ik jullie een dikke negen. Het draagt bij aan wat we als gezamenlijke doel hebben: mensen ontzorgen.”

Nanda Nijstad | NabestaandenLoket

Als ik kijk naar de reacties die ik terugkrijg, vinden mensen het écht een aangename hulp.

Wilt u meer weten over onze samenwerking met Nanda Nijstad Uitvaartzorg? Of bent u benieuwd naar de mogelijkheden die het NabestaandenLoket voor uw uitvaartonderneming biedt?

 

Laat uw gegevens hieronder achter, dan nemen wij binnen 1 werkdag contact met u op om de mogelijkheden te bespreken.